Youtube is een noodzakelijk kwaad voor mediahuizen

Tijdens zijn eerste dag als­ kersverse CEO van mediareus­ NBC heeft Jeff Zucker er niets beter op gevonden om de videosite Youtube aan te vallen voor het overtreden van de auteursrechten op haar producties. Op deze manier krijg je uiteraard media aandacht op je eertse dag… Hiermee volgt hij het voorbeeld van een andere mediagroup Viacom, onder­ meer eigenaar­ van­ muziekzender MTV, dat ook reeds YouTube aanviel.

De­ beschuldigingen van­ biede mediagroepen steunen op het­ feit dat Youtube filters heeft om bepaalde­ inhoud, zoals pornografie,­ uit­ de video’s te weren. Maar blijkbaar zou de videosite bewust de filters niet gebruiken om overtredingen op­ copyrights te­ filteren.

Maar deze acties lijken wel een paradox te zijn, daar­ video publicaties een noodzakelijk kwaad zijn geworden voor de mediabedrijven. Zij levens immers voor een groot deel van reclame advertenties. En om advertenties te verkopen heb je een (massa) publiek nodig. En als YouTube nu wel één ding heeft, dan is het wel kritische massa. Al deze ‘eye balls’ (oogballen) aantrekken naar hun respectievelijke kanalen is wel degelijk belangrijk voor de mediagroepen.