Search Engine Optimisation (SEO) vs. Search Engine Advertising (SEA), hoe uw website beter doen scoren?

William Visterin schreef vandaag een interessant artikel in de Tijd (en op de Tijd website) over het verschil uitgelegd tussen Search Engine Advertising (SEA) en Search Engine Optimisation (SEO).­ Deze tools kunnen u helpen om uw website beter te doen scoren in de ‘search engines’. Bij SEA betaald­ u om kleine advertentieblokjes op de zoekmotoren van Google, Yahoo of MSN te plaatsen, terwijl­ u met SEO­ zo hoog mogelijk probeert te scoren in de natuurlijke zoekresultaten van de zoekmachines (zie figuur hieronder).

seo.gif

Om­ aan­ SEA te doen,­ kan u eenvoudig zelf een campagne opstarten,­ op­ bv. Google Adwords. U beslist zelf welke zoektermen u wenst te “huren”, wat uw budget is en hoe­ die tekstadvertenties (blokjes boven en rechts) er zullen uitzien. Het opzetten van dergelijke campagne is eenvoudig en snel, maar­ een campagne­ kan snel duur uitvallen. Het systeem werkt immers met een veiling. Hoe meer u biedt, hoe groter de kans dat u advertentie bovenaan komt te staan in de rechterkolom. Zoals­ bij elk veiling heeft men de neiging om snel te hoog te bieden… Hieronder een voorbeeld van­ het resultaat op de­ zoekterm “leverancier” op Google. U ziet hier dat Bobex als nummer­ één bovenaan scoort in het SEA gedeelte van Google. Dit blauwe deel van SEA deel is niet enkel afhankelijk van de veilingprijs, maar vooral van de populariteit van de zoekterm in functie van de site. Hoe dichter uw site aanleunt bij dit keyword, hoe groter de kans dat u in dit gepriviligeerd­ deel van de­ zoekmachine terechtkomt.

In tegenstelling tot SEA is SEO geen exacte wetenschap. Het blijft gissen naar welke tools of trukjes u kan gebruiken om uw website beter te doen scoren in het linker gedeelte van de zoekmachine. Marketing agentschappen­ en andere SEO­ experts kunnen u hierbij helpen, maar vaak zonder garantie op resultaat. In het voorbeeld hierboven zijn er 11.600.000 resultaten voor het woord “leverancier”. U helemaal bovenaan krijgen in de­ resultatenlijst (of tenminste op pagina 1, 2 of 3) is dan zeker geen sinecure…

Google houdt haar zoekalgoritmes immers strikt geheim. Maar gezond verstand brengt u vaak (zoals in vele gevallen) op de goede weg. Waarom­ plaatst­ de zoekmachine uw website­ lager dan een andere? Is de inhoud relevant in functie van de zoekterm? Is deze inhoud zichtbaar­ en leesbaar op­ uw website? Vinden andere sites uw website interessant (m.a.w. zijn er veel ‘backlinks’ naar uw site, van sites met relevante inhoud)?­ Hoe dynamisch is uw site (blogs scoren bv. doorgaands beter dan statische websites)? Houdt u zich aan de regels inzake SEO? Om een SEO expert te contacteren en gratis een offerteaanvraag op Bobex te sturen, klik hier.

(Bron: Bobex.com)

[tags]seo, sea, zoekmachine optimisatie, referencering zoekrobot, seo expert, website score, resultatenlijst, zoektermen, bobex[/tags]