Benchmark uw kosten

De crisis biedt kansen zijn om de kosten te verlagen. Iedereen staat onder druk en de pijnpunten komen nu sneller naar boven. Daarenboven is het kopersmarkt, leveranciers kunnen onder druk gezet worden om betere prijzen en betalingstermijnen te onderhandelen. Een deel van de pijn kan dus doorgezet worden in de keten.

Hoe zeker bent u ervan dat uw kosten op het juiste niveau zijn? Wellicht heeft u uw strategische inkopen (grondstoffen, machines, …) goed onder controle, maar volgt u uw niet-strategische (of facilitaire) inkopen minder strak op. De bedragen zijn meestal lager en elke aankoop is bijna uniek, en dus minder recurrent. Door het ondergeschikte karakter krijgt de inkoop van facilitaire zaken zoals kantoorartikelen, drukwerk, telefonie en personeelszaken vaak onvoldoende aandacht. Dit resulteert regelmatig in een flink besparingspotentieel. Benchmarking is feitelijk het vergelijken van uw interne cijfers met de kengetallen van vergelijkbare organisaties. Deze vergelijking geeft u een indicatie van het besparingspotentieel.

U kan zelf uw kosten benchmarken op een offerte vergelijkingsplatform (zoals bv. Bobex, de grootste offerte vergelijker in Europa), of u kan een inkoopspecialist inhuren. Met name bij grotere inkopen van facilitaire producten. In dat soort gevallen zou u gebruik kunnen maken van een tijdelijke inkoper. U heeft dan wel het voordeel van de specialistische inkoopkennis maar niet het nadeel van een vaste werknemer die zich bezighoudt met zaken waar u geen omzet mee maakt.