Bent u afhankelijk van uw leveranciers?

Het is belangrijk om de graad van afhankelijk en dus uw onderhandelingspositie t.o.v. uw leveranciers per productgroep in kaart te brengen. Via een zgn. leverancierssegmentatie gaat u uw inkopen indelen op basis van twee parameters: het volume dat u afneemt en de mate van afhankelijkheid. Dit laatste aspect zal deels afhangen van de alternatieven die u heeft, maar deels ook van de mogelijke uittreeddrempels.

Uw aankoopvolume is uiteraard ook belangrijk bij het meten van uw onderhandelingspositie per productgroep. Men dient echter kritisch te kijken naar het volume van de verschillende productgroepen om versnippering tegen te gaan. Bij een inventarisatie ziet men vaak dat voor dezelfde productgroepen verschillende leveranciers gebruikt worden, zoals bv. een versnipperd aankoopbeleid bij aankoop van kantoorartikelen.

inkooppositie_v2.gif
Wij gaan hier verder op 2 subgroepen, m.n. de niet-strategische of niet-kritische aankopen. Hiervoor heeft men twee soorten leveranciers:

* Marginale leveranciers: is de afhankelijkheid laag en het volume klein? Kijk dan hoe u snel alternatieven kunt vergelijken en neem een beslissing. Besteed hier ook niet te veel tijd aan. Voor het vinden en vergelijken (sourcing) van leveranciers kan internet bijzonder handig zijn. Het aantal sourcingsites is zeer groot. Handelsplaatsen zoals Bobex blijken toch altijd weer een aardig begin. Tenslotte versterkt bundeling uw onderhandelingspositie.

* Hefboom leveranciers: is de afhankelijkheid laag en het volume groot? Dan kunt u optimaal kiezen. Profiteer van uw onderhandelingspositie. Omdat voldoende alternatieven aanwezig zijn en het volume omvang heeft bent u een interessante klant. Het loont zeker de moeite om regelmatig uw leverancier te toetsen aan de markt. Een goed uitgevoerde offerteprocedure verzekert u van optimale inkoopcondities.

Bron: CostFocus