Aankopers zoeken vooral online: zoekmachines bijzonder populair bij professionele inkopers

De meederheid (84%) van de technologie aankopers start­ zijn/haar zoektocht online, meestal met het raadplegen van een van zoekmachines. Daarom groeit het belang van zoekmachinemarketing en online marktplaatsen bij de B2B marketeers.

Het Amerikaanse­ advieskantoren KnowledgeStorm en MarketingSherpa deden een onderzoek over hoe technologie aankopers content zoeken en hoe business-to-business marketeers hen content leveren. Twee onderzoeken werden afgelopen april­ verricht op meer dan 3.000 inkopers en b2b-marketeers.

De belangrijkste bevindingen op een rij:

    • 56% van de technologie inkopers vult bij de zoekmachine een zoekopdracht in van tenminste 3 zoekwoorden of meer;
    • 53% van de inkopers scant gemiddeld 3 tot 5 pagina’s per zoekresultaat. Slechts 11% stopt na de eerste pagina;
    • 53% leest sponsored links ‘vaak’ of ‘soms’. 34 procent klikt er ‘vaak’ of ‘soms’ op, waarvan:
    • 14% van de ondervraagde inkopers zegt dat ze sponsored links vaak lezen en 6% klikt er vaak op;
    • 65% van de markeketeers maakt gebruik van een betaalde searchstrategie om goed voor de dag te komen in de zoekresultaten;
    • 66% van de marketeers zeggen een strategie te hebben om een hoge ‘organische’ ranking op de zoekresultatenpagina’s te waarborgen.­ ­

Bron: Marketingvox