De mythe van het ondernemerschap

Eén van de grootste mythes van het ondernemerschap is dat het succes van een startup voor een groot deel afhankelijk is van het ondernemerstalent van de oprichters, en minder van de gekozen sector. Een goede ondernemer zou het dus wel overal kunnen maken. D mythe van de zgn. super-ondernemer wordt doorbroken door Professor Scott Shane in zijn nieuwste boek ‘The Illusion of Entrepreurship’.

Volgens zijn onderzoek zou de gekozen branche een zeer grote impact hebben op de slagingskansen en groei van de startup. Als je het over een periode 20 jaar zou bekijken, dan zou 4% van alle startups in de computer en kantoormateriaal sector in de top 500 geraakt zijn. Daarentegen zouden er slechts 0.005% van de startups in de hotel industrie in deze lijst geraakt zijn, en amper 0.007% van de startups in de restaurant branche. Dit wil dus zeggen dat de kansen dat je gemaakt hebt in de computer branche 840 keer hoger liggen dan indien je een hotel had opgestart.

Een ander mythe die hij tracht te doorprikken in zijn boek is het succes van de ondernemers. Slechts weinig zijn echt succesvol te noemen, de meesten blijven éénmanszaken of micro-ondernemingen, en velen verdienen veel minder dan dat ze hadden kunnen verdienen als bediende in een andere bedrijf.

Niettemin is er één factor die volgens hem veel waarde brengt aan het ondernemersschap , en dit is de “job satisfaction”. Ondernemers houden meestal veel meer van hun job dan mensen die voor een ander werken. Dan ze dan wat minder verdienen, nemen ze er graag bij!
(Bron: Business Week)

illusion_entrepreneurship.jpg