De Standaard: ‘Online marktplaats Bobex lonkt naar China en VS’

Het Vlaamse internetbedrijf Bobex, dat bedrijven een platform biedt om online offertes aan te vragen of aan te bieden, heeft ambitieuze expansieplannen. Bedrijven die op zoek zijn naar nieuw kantoormateriaal of die hun drukwerk willen uitbesteden, verliezen vaak tijd met het zoeken naar leveranciers.

Het internetbedrijf Bobex past daar een mouw aan door kopers en leveranciers online met elkaar in contact te brengen. Je zou het kunnen bestempelen als een ‘eBay voor ondernemers’, met dien verstande dat Bobex geen veilingsysteem heeft zoals eBay. Via de site krijg je wel een snel overzicht van mogelijke leveranciers en kan je snel vergelijken op basis van prijzen en referenties.

Bobex werd in 2000 opgericht door de voormalige consultant Jean-Louis Van Marcke en zijn partner David Schnall. Het bedrijf begon bescheiden en met een beperkt kapitaal, maar vermeed daardoor ook de valkuil van een te grote ambitie die heel wat concurrenten de kop kostte. Tegen 2003 was het ergste van de internetcrisis achter de rug en werd Bobex rendabel.

Vandaag telt het platform zowat 40.000 Belgische gebruikers, waarvan 10% leveranciers zijn. Vorig jaar waren dat er nog maar 30.000. ‘Elke maand trekken we een kleine 1.000 nieuwe klanten aan’, zegt Van Marcke. Kandidaat-kopers krijgen gratis toegang tot de site, terwijl de kandidaat-leveranciers kunnen kiezen uit twee formules: een jaarabonnement dat typisch tussen de 500 en 1.500 euro kost, of een systeem met credits waarbij er voor iedere consultatie van de offerte-aanvragen betaald moet worden.

Bobex richt zich op zelfstandigen en kmo’s (tot pakweg 50 werknemers) die vaak niet de omvang hebben om een eigen aankoopdienst op poten te zetten. Via het Belgische platform worden maandelijks zowat 1.000 offerte-aanvragen behandeld. ‘Als we uitgaan van een gemiddeld budget van rond de 2.000 euro per offerte, spreken we over een jaaromzet via Bobex van zowat 24 miljoen euro’, aldus Van Marcke.

En dan spreken we nog maar alleen over de Belgische Bobex. Intussen komt ongeveer de helft van de activiteit al uit het buitenland. Van Marcke lanceerde de site de voorbije jaren al in Nederland en Frankrijk, waar de lokale partners intussen werden uitgekocht. In het VK wordt Bobex uitgebaat via een joint venture, en ook in Duitsland en Zweden werd recent een platform in eigen beheer gelanceerd.

Van Marcke is nu klaar voor het verre buitenland, maar zegt nog te twijfelen tussen de VS en China. ‘Ik ken de Chinese markt een beetje omdat ik er drie jaar gewoond heb. Online-marktplaatsen staan er nog nergens. De Amerikaanse markt is daarentegen heel matuur en concurrentieel, maar je kunt er wel snel van start gaan.’

Daarnaast wil Bobex inhoudelijk de trend volgen naar meer ‘web 2.0-achtige’ diensten. ‘We hebben al een evaluatiesysteem dat kopers toelaat om hun leveranciers na een transactie te beoordelen. We willen het gebruik van dat systeem extra aanmoedigen.’ Opmerkelijk is dat Bobex ook de mogelijkheid gaat bieden om te evalueren zonder dat er een transactie heeft plaatsgevonden. Dat mag dan wel alleen gebeuren door ‘betrouwbare’ leden wier profiel op de site te bekijken is.

(Bron: De Standaard: krant en website)
Lees meer nieuws uit de digitale economie op onze nieuwe blog ‘E-Land‘.

www.bobex.com