Online handelsplaats groeit met crisis

Online platformen zijn één van de weinige sectoren die profiteren van de crisis. Dit geldt niet alleen voor de klassieke ‘datingsites’, maar ook voor de commerciële handelsplaatsen. Sinds het uitbreken van de crisis kent Bobex, een Belgische marktplaats actief in acht Europese landen, een statige groei. Klanten willen op de handelsplaats immers beter inkopen, terwijl leveranciers er meer willen verkopen.

Sinds het uitbreken van de crisis, in september 2008, groeide het aantal offerteaanvragen op Bobex (www.bobex.com) met 60 procent (periode 09/2008 – 04/2009, in vergelijking met dezelfde periode het jaar voordien). Op de Belgische markt groeide Bobex met 58 procent. In Frankrijk was er een toename van 55 procent en in Nederland van 62 procent. In de andere landen is de groei nog spectaculairder, maar Bobex is er daar nog maar recenter opgestart. Niet alleen in termen van gebruik, maar ook in termen van aantal inschrijvingen is er een similaire groei te noteren.

De sectoren met de grootste groei op de Bobex handelsplaatsen zijn informaticadiensten (+65%), webdesign (+67%), renovatie (+78%), beveiliging (+82%) en verdeelautomaten (+121%). Twee sectoren kenden een daling: logistiek (-7%) en personeelsbeheer (recrutering) (-12%). De meest populaire rubrieken op Bobex blijven nog steeds drukwerk, transport & vlootbeheer, webdesign, renovatie en kantoordiensten.

Bobex ziet een drietal redenen voor deze groei. Ten eerste besteden klanten tijdens de crisis meer tijd om beter in te kopen. Waar men vroeger naar de eerste beste leverancier stapte, gaat men nu voorzichtiger tewerk, door eerst offertes van verschillende aanbieders te vergelijken. Via de handelsplaats moeten klanten slechts éénmaal uitleggen wat ze zoeken, en wordt hun offerteaanvraag naar diverse gekwalificeerde leveranciers verzonden. De klanten kunnen vervolgens de aanbiedingen online bekijken, vergelijken en een beslissing nemen.

Ten tweede zoeken leveranciers in crisistijd naar nieuwe opportuniteiten bij nieuwe klanten. Waar ze vroeger geen tijd hadden om extra werk bij te nemen, op het moment dat ze op volle capaciteit draaiden, zoeken ze vandaag nieuwe verkoopsopportuniteiten. Vandaar dat ook zij meer beroep gaan doen op online marktplaatsen. Tenslotte speelt het vertrouwen ook een belangrijke rol in tijden van onzekerheid. Doordat vele handelsplaatsen een rating systeem gebruiken, kunnen klant en leverancier elkaar niet alleen evalueren, maar kunnen ze tevens de vroegere evaluaties van de gebruikers bekijken.

Bobex is actief in acht Europese landen. Alhoewel de internationale groei oorspronkelijk via franchises verliep, heeft Bobex ondertussen 100 procent van haar activiteiten terug in eigen handen. Eerder dit jaar kocht Bobex haar Britse franchisenemer over en breidde deze marktplaats uit naar Ierland. In 2008 werden marktplaatsen in Zweden en Duitsland gelanceerd.

Meer: Newbizz.be