Wij maken markten efficiënter en transparanter. Iedereen wint er bij!

Artikel in Z.O. Magazine (Unizo): Het vinden van de geschikte leverancier of freelancer is vaak geen eenvoudige opdracht, vooral voor al die zaken die u niet elke dag inkoopt. U bent bijvoorbeeld op zoek naar een drukker of een webdesigner, dan gaat het meestal zo: na een zoektocht vindt u een waslijst adressen en u begint enthousiast te bellen. Vaak moet u verschillende keren terugbellen en telkens moet u geduldig uitleggen wat u zoekt. Met wat geluk ontvangt u enkele aanbiedingen, maar deze zijn onduidelijk en niet vergelijkbaar. Veel werk, voor weinig resultaat dus. U besluit uiteindelijk om de eerste de beste onder de arm te nemen. Het moet ten slotte snel gaan… Uit deze vaststelling ontstond acht jaar geleden Bobex, een internet marktplaats voor KMO’s. Bobex is ondertussen uitgegroeid tot de Europese marktleider. Tijd voor een interview.

Bobex wordt vaak omschreven als een datingsite voor bedrijven, wat houdt dit juist in?

David Schnall: “Bobex.be is een online marktplaats die ondernemers samenbrengt. Bedrijven sturen er hun offerteaanvragen uit, waarop aanbieders antwoorden met voorstellen op maat. De Bobex handelsplaats zorgt ervoor dat beide partijen elkaar op een vlotte manier vinden, mits kwaliteitscontroles. Meer en meer bedrijven halen een toenemend belang van hun omzet via dit uniek kanaal. 37.000 Belgische KMO’s gebruiken reeds onze handelsplaats.”

Eén KMO op 10 is dus reeds actief op jullie website. Maar hoe gaan jullie juist tewerk?

David Schnall: “U surft naar de site www.bobex.be, u legt éénmaal uit wat u zoekt, en wij zorgen ervoor dat, na een kwaliteitscontrole, de gepaste leveranciers verwittigd worden. Indien geïnteresseerd, maken zij online hun offertes op. U bekijkt de verschillende voorstellen op de website alsook de profielen van de leveranciers, u vergelijkt de aanbiedingen, onderhandelt met de leveranciers en maakt een keuze. Het concept is eenvoudig en het bespaart heel wat tijd en geld langs beide kanten, zowel voor de klant als voor de aanbieder.”
Kan elke Vlaamse KMO Bobex gebruiken? Zijn er beperkingen?

David Schnall: Elk bedrijf of handelszaak kan de website volledig gratis gebruiken om offerteaanvragen uit te sturen naar gekwalificeerde drukkerijen, grafici, informatici, aanbieders van relatiegeschenken, transportfirma’s, vertalers, enz. Er zijn meer dan 170 rubrieken beschikbaar. Als u wenst deel te nemen als aanbieder, en dus op zoek bent naar leads van geïnteresseerde klanten, is er een jaarabonnement. Maar Unizo-leden genieten van een speciale korting.

eBay is een bekend voorbeeld van een marktplaats voor particulieren, terwijl Bobex een succesvol voorbeeld is van een business-to-business handelsplatform. Vanwaar dit succes?

David Schnall: Ik denk dat Bobex, net zoals eBay trouwens, heel goed inspeelt op de sterke punten van het internet, het samenbrengen van twee partijen die elkaar anders moeilijk kunnen vinden. Wij zijn sterk in gefragmenteerde markten, waar er veel klanten en veel leveranciers zijn, die elkaar moelijk kunnen vinden. Het internet is het ideaal communicatiemiddel om vraag en aanbod met elkaar in contact te brengen, klanten en aanbieders kunnen online berichten uitwisselen, elkaars profiel bekijken, onderhandelen en transacties afsluiten. Bobex vervult de rol van neutrale tussenpersoon.”

Ondertussen zijn jullie één van de weinige Belgische internetbedrijven dat ook actief is in diverse Europese landen. Hoe komt dit?

David Schnall: Wij zijn Bobex gestart met België als testmarkt: als het hier lukt, moet het in andere landen ook lukken. Als je eenmaal weet hoe je een concept moet beheren en promoten in een ingewikkelde markt als België, is het relatief makkelijk om dat ook in andere landen op te starten. Vandaag zijn we actief in zes Europese landen, met telkens een lokale Bobex marktplaats.

Bobex wordt soms omschreven als een dinosaurus binnen de internet sector. In hoeverre voelen jullie zich een ‘Web 2.0′ bedrijf zoals een Facebook, MySpace, Netlog, Youtube, …

David Schnall: “Liever een dinosaurus dan een fossiel… Als Belgische internetpionier was Bobex, sinds haar start in 2000, een typisch voorbeeld van een Web 1.0 bedrijf. Als één van de weinigen heeft Bobex de ‘dotcom-zeepbel’ overleefd en is het, door de jaren heen, één van de vaste spelers geworden. Met de komst van het Web 2.0 evolueerde het internet van een statisch medium naar een sociaal netwerk waar gebruikers informatie uitwisselen en beoordelen. De nadruk kwam op het delen van informatie en de interactie tussen de gebruikers. Hoewel Bobex reeds sinds het prille begin een open uitwisselingsplatform is, heeft het bedrijf toch een transformatie ondergaan en de nieuwe praktijken volledig geïntegreerd. De internet sector is jong en in volle beweging. Wij volgen continu de laatste innovaties en passen ons aan.”

Maar wat denken de klanten en de leveranciers van Bobex? Onze redactie ging op stap en stelde de vraag aan een tweetal gebruikers. Studio Goffin is leverancier in grafisch ontwerp en drukwerk, terwijl MobileXpense er actief is als koper.

Alain Goffin: “Voor mij is Bobex een extra verkoopskanaal. Iedere dag ontvang ik e-mails met nieuwe zaken, die ik dan ‘s avonds op de site ga bekijken en beantwoorden. Onlangs tekende ik nog een contract van €4.000 voor de realisatie van drukwerk voor het ‘Product van het jaar’. Als ondernemer ben ik continu op zoek naar nieuwe zakelijke relaties en daarom is Bobex een uitstekend middel om in contact te komen met nieuwe klanten, die we anders nooit bereikt zouden hebben. In anderhalf jaar tijd ontving ik 1.791 leads. De laatste 2 maanden kon ik via Bobex mijn omzetcijfer verhogen met €20.000″.

Patrick Billiet: “MobileXpense is een KMO in de IT sector en wij gebruiken Bobex regelmatig voor onze inkopen. We stuurden er reeds meer dan 20 offerteaanvragen voor kantoormeubelen, webdesign, informaticadiensten, drukwerk en vertalingen. Het is een bijzonder handig werkmiddel om snel de gepaste oplossing te vinden. Je beschrijft éénmaal wat je zoekt en een paar uur later komen de eerste voorstellen binnen. Je kan dan op de site de offertes rustig bekijken en de interessante aanbieders rechtstreeks contacteren. Je selecteert een winnaar en schrijft een feedback. Automatisch worden alle deelnemende leveranciers verwittigd, zodat je dit niet zelf meer hoeft te doen. Nadien kan je ook nog een evaluatie geven. Op deze manier krijgen de leveranciers een kwaliteitslabel”.

Meer weten, surf naar: www.bobex.be
Artikel: Bobex, In de Pers
Bron: Unizo
bobex_unizo.jpg