Hyundai 3i: originele en omslachtige virale marketing campagne

Aan de receptie van ons kantoor vond ik een miniflyer met de vraag om naar een bepaalde site te surfen en voor bepaalde persoon te stemmen,­ zodat hij een 3i zou kunnen winnen. Tja.

Een 3i? Behalve het Britse investeringsfonds 3i, nooit van gehoord. Maar algauw ontdekte ik dat het ging om een originele, maar weliswaar bijzonder omslachtige,­ virale marketing campagne van­ de Koreaanse autoconstructeur Hyundai.

Het concept is (relatief) eenvoudig.­ Eerst vraag je een vlag (of ‘landingsbache’) via de site aan. Daarna­ claim je­ een landingsplaatsplaats ergens in België (bv. uw tuin, voetbalveld,­ schoonmoeder, …). Je ontvangt de vlag en maak foto’s van­ uw gekozen­ plaats, met de vlag, en daarna markeer je de plaats op een landkaart (Google Maps) op de site.

Als je daarna nog tijd hebt…, moet je je plek nog promoten via blogs, mails, flyers, … en hopen dat anderen uw plek­ interessant vinden. De leukste­ en de populairste plekken winnen een wagen (ik dacht in totaal 4 te winnen). Op deze plaatsen zou men dan de­ Hyundai 3i per helicopter droppen. Dus als je echt niets anders te doen hebt deze zomer, surf dan naar hier…