Tunz versus M-banxafe, de oorlog voor het mobiel betalen

In een week tijd­ werden twee gelijkaardige initiatieven gelanceerd voor mobiel betalen. Eerst kwam er Tunz.com dat­ hals over kop aankondigde dat het (pas) in april van start zou gaan met­ een mobiel betalingssysteem.­ Drie dagen later reageerde concurrent­ M-banxafe met een soortgelijke aankondiging. De twee worden wellicht geduchte concurrenten. Wat op zich een goede zaak is voor de gebruiker.

Bij Tunz zullen de klanten eerst geld (maximaal 150 euro) moeten storten op een rekening, die ze dan kunnen gebruiken om via hun­ gsm te betalen. Dit systeems lijkt een beetje op Proton, behalve i.p.v. een chipkaart, gebruik je een gsm. Om­ een­ betaling uit te voeren, zal­ je het gsm-nummer van de begunstigde en je pincode­ moeten ingeven, en dan bel­ je de betaling door.­ Trunz is een initiatief van Zurstrassen en de Streel, de ondernemers achter het succesvolle Keytrade Bank. Zij zijn ook aandeelhouders van Ogone.

Concurrent m-banxafe (wat een lelijke naam…) wordt aangeboden door 4 grote jongens: Banksys, Proximus,­ BASE en­ Mobistar. Dit initiatief vertrekt van een bestaande rekening (via je­ Bancontact/Mister Cash-bankkaart) en je hoeft dus niet een aparte rekening te openen.­ Uw­ gsm moet wel over een speciale SIM-kaart­ beschikken, maar deze zijn gemakkelijk verkrijgbaar in de shops van de 3 operatoren. Vervolgens moet­ je gsm aan de bankrekening gekoppeld worden.

Het succes van dergelijke initiatieven hangt vaak af met de zgn. “killer application”. Wat zal er m.a.w. voor zorgen dat mensen plots hun gsm gaan gebruiken om te betalen? Destijds heeft het ook een paar jaar geduurd vooraleer Bancontact/MisterCash-kaarten echt in gebruik kwamen. De groei kwam er pas nadat de gebruikers begonnen in te zien dat ze met een kaart nu ook ‘s nachts konden gaan tanken, wat voordien praktisch onmogelijk was. Het valt dus af te wachten wat de “killer ap” wordt van de betaal-gsm.

Mijn conclusie: behalve dat ze beide een vreemde naam gekozen hebben, lijkt het initiatief van m-banxafe op het eerste zicht beter onderbouwd. Ze kunnen rekenen op de steun, het netwerk en (vooral) het vertrouwen van de 4 grote partners. Daarenboven­ is de drempel lager, daar de meeste gebruikers reeds een bankkaart hebben.

Niettemin beschikt Tunz over een sterk competitief voordeel. Zoals vaak met e-start-ups, gaat het niet om de grootste te zijn, maar vooral om de snelste en meest flexibele te zijn. En daar heeft Tunz duidelijk een voordeel. Daarenboven kunnen ze ook rekenen op hun eigen netwerk via Ogone en Keytrade Bank. Maar, gezien­ hun voorgeschiedenis (l’histoire se répète…) is het goed mogelijk dat ze Tunz binnen een paar jaar van de hand doen aan Banksys, zoals ze ook reeds eerder deden­ door de verkoop van­ Skynet aan Belgacom en Keytrade aan het Landbouwkrediet. Op zich niets mis mee, behalve dat de gebruiker geen keuze meer zal hebben. L’histoire nous le dira…

Hieronder de sites van beide spelers, let op de gelijkaardige logo’s, maar verschillende stijl. Tunz koos duidelijk voor de Skype-look, maar het­ is niet duidelijk voor welke ‘look’ M-banxafe koos.­

tunz.jpg­
­

­

­

­

­

­

­

­

­

­

­

­

M-Banxafe:

m_baksafe.gif

­

­

­

­

­

­

­

­

(Bronnen: Belga, Banksys, DS, Tijd)
Bobex nieuwsbrief maart 2007