Wat is nu zo typisch aan Web 2.0 kleuren en buttons?

Ik ben een persbericht aan het schrijven over onze nieuwe Bobex 2.0 website en stelde me de vraag wat nu zo typisch was aan Web 2.0 kleuren en grafische elementen?

Web 2.0 gaat over interactie en collaboratie (een lelijk woord, maar ik vind er geen beter…). Het heeft niet alleen een technische kant (RSS feeds, lichte interfaces à la Ajax, video’s, enz.), maar het heeft evenzeer een grafisch tintje: nieuwe kleurschakeringen en kleurenverlopen (zgn. gradients), doorschijnende beelden, afgeronde hoeken (ronde hoeken…?), buttons in 2 kleuren (dégradés, weer zo’n lelijk woord…). Maar wat is nu, volgens 2.0 grafici, het meest gebruikte Web 2.0 kleurenpalet of huisstijl?

Stuart Brown spreekt van “because web 2.0 is the new black”. Hij illustreert zijn artikel op zijn (Britse) blog Web 2.0 Colour Palette, met de ‘typische’ Web 2.0 kleuren (zie hieronder). Je vindt deze kleurenillustraties vandaag op heel wat blogs terug, maar meestal zonder te verwijzen naar de originele bron…

Een ander typisch Web 2.0 fenomeen zijn de buttons. DreamDealer v5.0 legt uit hoe je zo’n “dégradé” button in 6 stappen kunt aanmaken. Dergelijke buttons worden nu door alle grote softwarehuizen (met Apple en Microsoft voorop) gebruikt en, in mindere mate, door de grote websites. Maar een aantal sites, zoals eBay en Amazon, blijven bij conservatieve Web 1.0 huisstijlen. Reden?

Een paar weken geleden schreven we reeds een post over de Web 2.0 logo’s.

“Typische” Web 2.0 kleuren:

web_2.0_kleuren_1.gif

Web_2.0_kleuren_2.gif